08 November 2012

Aku Memang tak Cantik..

*Amaran awal: Orang yang rasa dirinya cantik tak digalakkan baca entri ni.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Daripada tajuk entri ni mesti macam-macam yang korang pikirkan kan? Ya, tajuk ni memang kedengaran negatif. Tapi memang itulah kebenarannya. Aku memang tak cantik.. hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong, tinggi 150cm je, kulit gelap…haha..banyak lagi la…Tapi yang penting, memang aku ni tak cantik. Cantik yang aku maksudkan disini adalah cantik menarik tertarik ‘da bomb’ yang boleh memikat sesiapa sahaja yang melihat. Aku biasa-biasa je.
Tapi, aku bersyukur sangat dengan fisikaliti yang Allah berikan kepada aku sekarang. Kerana apa? Sebenarnya, tak cantik ni pun ada jugak kelebihannya yang BEST..
  • Bila tak cantik, kita akan lebih selesa nak bersosial.
Bersosial yang aku maksudkan disini adalah menjalani kehidupan bermasyarakat. Orang yang cantik akan sentiasa jadi tumpuan dan akan diperhatikan. Rasanya, kalau kita diperhatikan.. kita akan rasa rimas dan tak selesa. Lebih-lebih lagi dengan orang yang tak dikenali. Menjadi tumpuan mata-mata liar bukan muhrim memang menyeksakan…huhu. Tak taulah kalau awak-awak tak rasa macam tu. Awak-awak yang perempuan-perempuan ni patut rasa macam tu tau. Dalam laman sosial(Facebook, twitter etc) pun sama. Orang yang cantik dan letak gambar-gambar dia yang cantik terpaksa private itu dan ini, block orang itu dan orang ini. Leceh… asyik diganggu ‘peminat-peminat’. Bila dah ramai lelaki yang ‘hot’ approach, mulalah rambang mata (haha).. Pastu macam-macam drama yang jadi.. Tak percaya? perhatikan kawan korang yang cantik tu… Cer usha tengok dorang. Mesti dorang ada buat macam-macam untuk mengelak dari diganggu lelaki yang ‘tak hot’ dan minat kat diorang… paling-paling pun, diorang akan ‘appear offline’ on chat.
*kalau takde tu untungla..
  • Bila tak cantik, orang akan nilai kita secara telus.
Sudah menjadi lumrah, orang yang cantik akan mendapat penilaian yang berbeza berbanding yang tak cantik. Sebagai contoh, si Ani dan si Dila. Ani=cantik, Dila=tak cantik. Mereka kawan baik. Dua-dua jahat(nakal). So sekarang ni, Ani dan Dila ni lebih kurang sama je..bezanya Ani cantik dan Dila tak cantik. Agak-agakla kan, apa penilaian orang terhadap mereka?
Senario biasa:
Ani akan kelihatan lebih jahat berbanding Dila. Orang akan cakap, “tengoklah Ani tu, harap muka je cantik..tapi perangai buruk”. Tapi bagi Dila yang tak cantik ni (biasa-biasa je), “teruklah perangai si Dila tu”…..
ada beza tak??
Situasi kedua, bilamana Ani & Dila ni dua-dua sama baik…Orang akan cakap.. “Suka betul aku dengan Ani ni.. dahlah cantik, baik pulak tu”… Tapi bagi Dila.. “Dila ni baik orangnya..” …
nampak tak bezanya??
Ani dan Dila dua-dua sama. Tapi disebabkan Ani ni cantik, dia kurang mendapat keadilan yang sebenar. Penilaian terhadap Ani bersifat ‘special’. Dalam kata lain, tak telus. Adil memang adil..tapi tak telus.
Jadi, jika kita jadi Dila, kita sebenarnya beruntung.. Sebab kita dilayan dengan adil. Hehehe..
  • Kita dikenali bukan kerana rupa.
Dikenali bukan kerana rupa paras, tapi kerana budi pekerti, kerajinan, pencapaian, dsb.. =)
  • Dicintai oleh orang yang benar-benar cintakan ‘diri’ kita
Orang mudah jatuh cinta dengan kecantikan. Lelaki akan ‘pandang’ perempuan cantik je..(normal okay). Selalunya, perempuan yang tak cantik akan berusaha untuk jadi cantik. Semata-mata nak ‘dipandang’. Tapi sebenarnya tak berbaloi pun.. Sebab apa guna kita disukai kerana rupa kita? Kecantikan takkan kekal *ayat klise. Bagi aku, yang paling penting bukan kecantikan, tapi agama, fikrah dan pembawaan. ketiga-tiga aspek ni perlu serasi dan seiring..
Contoh, Ahmad ni jatuh cinta pandang pertama dengan Ani yang cantik menarik tertarik ‘da bomb’. Disebabkan Ahmad ni pun “hotsetap”, so dua-dua A ni pun bercinta lah konon-kononnya. Tapi, setelah bercinta dalam sebulan.. Ahmad mendapati bahawa Ani ni sangat menjengkelkan dia.. sikap Ani kebanyakannya bercanggah dengan yang diharapkan Ahmad. In the end, dorang putus cinta.
Jadi, bagi awak-awak yang tak cantik tu dan ada yang sukakan anda, anda adalah 100X lebih bertuah berbanding Ani kerana anda tak perlukan rupa yang cantik untuk dicintai dan disukai. Sebab kecantikan dalaman (hati) tu yang paling penting.

>>>Kesimpulannya, setiap yang Allah jadikan itu ada hikmah dan kelebihannya. Cantik itu bagus, tak cantik pun bagus. Kedua-duanya merupakan ujian dari Allah. Yang penting, cara kita ‘menjawab’ ujian tersebut. Tiada apa yang perlu dimalukan kalau rupa tak cantik, Tapi kalau akhlak  dan hati tak cantik?? Tanya hati, refleksi diri…
Sekian, wassalam.. =)

3 comments:

Sila komen dengan berhemah. Terima Kasih. =)