24 December 2011

Sayembara Puisi Merdeka 54 UMP



-->
          Assalamualaikum...Hye korang semua!! Pertama sekali sekarang adalah musim peperiksaan akhir semester bagi pelajar-pelajar universiti-universiti. Dikesempatan ini aku nak ucapkan semoga berjaya dan selamat menempuh peperiksaan. Ingat, jangan belajar semata-mata untuk peperiksaan tau..tapi belajarlah untuk Allah dan Ilmu yang bermanfaat. Banyak ganjarannya kalau kita betulkan niat belajar kita dan yang paling penting.....SERIOUSLY kita takkan rasa belajar adalah satu tekanan malah seronok menimba ilmu..

        Sebenarnya, thats not my main point for today´s entry...hee..there´s another important thing happened!! Sekarang ni aku rasa sangat bersyukur dan Alhamdulillah sangat-sangat..kenapa?? Sebab aku telah mendapat tempat ketiga dalam SAYEMBARA PUISI MERDEKA 54 UMP. Pertama sekali, pertandingan ni diadakan sempena sambutan kemerdekaan Malaysia tercinta bulan Ogos yang lepas...Aku daftar masuk UMP dalam bulan september dan tiba-tiba aku ternampak banner yang tersangat besar pasal Sayembara Puisi Merdeka..Lepas aku baca, reaksi pertama...wow! MENARIK.. Menarik sebab hadiah dia..puisi yang terpilih akan dikumpulkan dan diterbitkan dalam sebuah antologi.
Aku pun mulalah memerah otak untuk berkarya..cewahhh...ni lah SAJAKNYA

          Keputusan pertandingan ni baru keluar semalam. Tak dapat nombor satu pun... papepun aku gembira walau tak dapat nombor satu...hehe..Sebab aku tahu tahap aku.. Lagipun ni pertama kali aku masuk sayembara puisi macam ni..Keputusannya diumumkan dalam majlis yang sederhana tapi syahdu..hohoho...memang elemen kejutan penganjur sampai ke detik-detik terakhir.. Macamni, dia tak umumkan pemenang sekaligus tapi dia umumkan siapa dapat tempat kelima..dan orang tu kena deklamasikan sajak yang menang tu on the spot! kemudian tempat keempat lah kan..Spontan...aku memang dah nervous gila time tu..ditambah pulak dengan kesejukan hawa dingin dewan tu yang tahap peti sejuk dan dimeriahkan dengan hujan diluar dewan yang mencurah-curah...memang betul aku menggigil...selepas nama dipanggil, pemenang dipakaikan dengan kain sarung..ala-ala orang dulu-dulu...haha...part tu memang poyo..kain sarung tu dahla cam besar...aku dahla cam kecik....ended up aku bukan jadikan kain tu selendang tapi selempang!
          Poyo betullah moment tu!! aku rasa akward gila...paling kelakar (bagi aku la ea) masa kain tu nak dipakaikan..sebab yang bagi hadiah tu lelaki...dia cam kekok nak pakaikan kat aku and then dia suruh staff kat situ (perempuan) pakaikan...pastu kan........antara hadiah dia adalah replika cek yang BESAR macam kat dalam televisyen tu...haih...aku terus terfikir, bagaimanakah caranya aku membawa CEK ini ke asrama nanti?? Akhirnya, ada lah sorang kawan aku tu tolong bawakkan sebab aku kena tinggalkan majlis awal kerana ada urusan lain...dan kawan aku tu lelaki..jadi dia hanya meletakkan CEK gergasi itu dibawah blok asrama aku...dan sekarang CEK itu masih terdampar disitu....heheh..seganla nak angkat naik tingkat 4...

          Selain berjaya membawa pulang hadiah wang tunai RM800 aku juga mendapat hadiah-hadiah iringan iaitu buku Antologi Kemerdekaan yang Terhutang terbitan UMP dan sijil penghargaan...mungkin boleh dapatkan buku tu dipasaran..tak tawlah dah ade kt kedai belum...dan..aku dapat kain sarung tu!!! cantik...warna hijau...aku nak hadiahkan kat ayah aku...=) Hadiah wang RM800 tu aku nak buat apa? Aku akan gunakan duit tu untuk share my happiness to people that I love.....hee....and also to pamper myself (???) Dalam erti kata lain...mungkin boleh enjoy kotttt..heeee...taklah..aku nak beli barang-barang penting yang aku tak dapat nak beli selama ni sebab sayang duit...

Akhir kata, mungkin tahun depan aku akan masuk lagi...=) Sekarang ni rasa macam lebih bersemangat pulak nak berkarya...
sekian, wassalam....

1 comment:

  1. InsyaALLAH U can be a successful engineersasterawati:)

    ReplyDelete

Sila komen dengan berhemah. Terima Kasih. =)