07 October 2011

Aku Hanya Menurut Rentak Alam

Aku hanya menurut rentak alam
Embun pagi membangkitkan aroma kesegaran
Lambaian si daun mencuit semangat
Cili padi pula semakin bergugus
Memaksa daun untuk tunduk
-ikut resmi padi yang makin tunduk bila berisi

Aku hanya menurut rentak alam
Aroma kesegaran yang membangkitkan keinginan
Semangat si daun yang menghidupkan kekuatan
Dan gugusan si hijau yang membuatku bertahan

Aku hanya menurut rentak alam
Meski waktu berlalu
Dan limpahan cahaya mentari
Tak mampu melunturkan semangat
Meski sinarnya membakar,
Yang terbakar hanyalah semangat itu

Demi merintis jaluran kejayaan
Demi meranduk dugaan yang makin deras
Aku tak mahu lemas,
Kugagahkan kaki yang mengayuh
Kerna jika terhenti aku kan jatuh..

Dan aku hanya menurut rentak alam
Sang mentari yang malu denganku kian gelincir
Pada waktu untukku menghadap
Sang Pencipta, Penguasa Alam.
Si hijau yang memenuhi ragaku
turut memenuhi jiwaku dengan senyuman.

Terima kasih wahai alam
-aku hanya menurut rentakmu.


Jom ushar kebun aku jap..!! =)


      
On the Way nak masuk..berliku gak..susah wo..lbh2 lagi kalau naik motor time hujan...aku dah byk kali gak jatuh..(hari2 kot!)
       
Kebun cili..dia ade banyak panggar..hasil dy? Alhamdulillah..tp bukan senang nk berkebun..kne cukup ilmu & usaha..yang penting Istiqamah dan xputus asa...ramai je orang yang berkebun tanam cili ni tapi separuh jalan je..sbab tnam cili ni penyakit dy susa nk ubat..orang kalau dgr kbun cili padi je mesti cakap: ''susah tanam cili ni..kerinting...rosak semua..rugi.."bla..bla..bla..tapi aku tgk bapak aku kool je..dy cakap cara tu mesti betul..kita yang urus dy..bukan dy urus kita...(mak aku pun suka bebel nasihat benda yang sama).
lewat petang...



Semak dan samun...dah nama pun kebun..tak larat kot bapak aku nk bersihkan semak dan samun sorang2...tapi yang buat aku terkilan sangat-sangat ialah ada yang cakap ada budak-budak (couple) jahat+nakal+bodo+lembap yang buat bnda tak senonoh dlm kebun aku...mereka engat kebunaku sarang maksiat ape?? tempat aku cari rezeki halal...sedih..nk aje aku suh bapak aku pasang cctv or letak sekor-dua Bulldog buat temankan dowang...

pemandangan senja di kebun aku.



bunga ape ntah..senja-senja lpas maghrib aku tgk lawa gak bunga ni..de byk kt kebun aku...nak? dtg ar kebun..
*masa cuti lama lepas matrik..smentara tuggu nak smbung belajar, aku kerja kebun...masa tgh sibuk memetik hasil (cili padi) otak tak boleh henti pikir macam2..mungkin kesan drpd dah lama tak 'bercakap' dgn member2..sebab lama tak jumpa dek kesibukan aku mengejar harta yang terlampau..masa tu lagi byk bercakap dgn alam...pokok-pokok...lotong..anjing..kumbang..nyamuk..burung but-but(taktau nama betul burung tu tapi bunyik burung tu BOOT..BOOT...)..muka aku jadi hitam+berkilat dan belak2...apa2pun, aku rasa dorang paham ckp aku....


No comments:

Post a Comment

Sila komen dengan berhemah. Terima Kasih. =)